piątek, 22 sierpnia 2014

Spinewhack vs reality ?

Spinewhack – to słowo na dźwięk którego trzęsą się wszystkie noże, większość producentów i część miłośników noży. Cóż to jest owy spinewhack ? Jest to uderzenie grzbietem głowni noża składanego o deskę, pieniek, kij w celu sprawdzenia blokady. 

W tym miejscu zgoda się kończy. Niektórzy twierdzą iż nóż składany musi taki test przejść bez zająknięcia. Blokada ma trzymać i koniec. Są tacy którzy powiedzą iż nóż nie jest po to by walić nim o kawał drewna w sposób, który nie ma nic wspólnego z używaniem noża zgodnie z jego przeznaczeniem. Jak ma się spinewhack do realnego używania noża ? 


Wykorzystując noż do cięcia, krojenia, strugania (czyli do tego do czego został stworzony) raczej nie ma możliwości żeby złożył się on i zrobił nam krzywdę. Jedyna sytuacja, która naraża nas na niepożądane zamknięcie się noża to wbicie go w drewno i to też nie każde wbicie. Dowodem niech będzie vicek, którego używałem zanim zacząłem interesować się nożami – nigdy nie zamknął mi się na palce, a robiłem nim różne dziwne rzeczy. Do rzeczy.

Dziś przyszedł do mnie na testy nóż Kizer, którego to grzbietem parokrotnie uderzyłem o deskę i raz nóż się złożył. Podsunęło mi to pomysł przetestowania pod tym względem moich folderów. Każdy z noży biorący udział w teście jest u mnie od dłuższego czasu, każdy był używany, testowany i sprawdzany na różne sposoby. Wyjątkiem jest Para2 która przyszła na początku tego tygodnia (ale wierzcie lub nie – zdążyłem ją troszkę pomęczyć :). Nóż o którym wiedziałem, że się złoży to Rat 1.

Zawodnicy biorący udział w teście (BM940 i ZT770 są na wypożyczeniu, dlatego ich brak, Flash 1 i OD-2 to noże zbyt małe – testowanie ich w taki sposób nie ma sensu):

-Benchmade Griptilian 551, typ blokady (axis lock)
-Cold Steel Code 4, typ blokady (tri ad lock)
-Gerber Gator, typ blokady (back lock)
-Ontario Rat 1, typ blokady (liner  lock)
-Ontario Rat 2, typ blokady (liner  lock)
-Spyderco Tenacious, typ blokady (liner lock)
-Spyderco Paramilitary 2, typ blokady (compression lock)
-Ka-Bar Dozier Folding Hunter, typ blokady (back lock)
-Kershaw Ener-G, typ blokady (liner lock)
-Kershaw Chill, typ blokady (liner lock)



Pierwsza runda polegała na pięciokrotnym uderzeniu grzbietem głowni w deskę. Liczba po nazwie noża to ilość złożeń. 

-Benchmade Griptilian 551 - 0
-Cold Steel Code 4 - 0
-Gerber Gator - 0
-Ontario Rat 1 – 4
-Ontario Rat 2 - 0
-Spyderco Tenacious - 1
-Spyderco Paramilitary 2 – 0 (poza konkursem raz się chyba złożyła ale dziwnie bo od razu była zablokowana z powrotem, jak by taki ABS :)
-Ka-Bar Dozier Folding Hunter - 0
-Kershaw Ener-G - 2
-Kershaw Chill – 3

Druga runda polegała na pięciokrotnym wbiciu noża w deskę. Nóż przytwierdzony był do kija za pomocą taśmy. Do wbijana używałem naprawdę dużej siły, starałem się wbijać pod niestandardowym kątem by zasymulować nieprawidłowe wbicie. Przy wyciąganiu wykręcałem nóż na różne strony. Liczba po nazwie noża to ilość złożeń. 

-Benchmade Griptilian 551 - 0
-Cold Steel Code 4 - 0
-Gerber Gator - 0
-Ontario Rat 1 – 2
-Ontario Rat 2 - 0
-Spyderco Tenacious - 0
-Spyderco Paramilitary 2 – 0
-Ka-Bar Dozier Folding Hunter - 0
-Kershaw Ener-G - 0
-Kershaw Chill – 3

Trzecia runda polegała na pięciokrotnym, prawidłowym (w miarę prostym) wbiciu noża w deskę. Rękawice na dłoń i do dzieła. 

-Benchmade Griptilian 551 - 0
-Cold Steel Code 4 - 0
-Gerber Gator - 0
-Ontario Rat 1 – 0
-Ontario Rat 2 - 0
-Spyderco Tenacious - 0
-Spyderco Paramilitary 2 – 0
-Ka-Bar Dozier Folding Hunter - 0
-Kershaw Ener-G - 0
-Kershaw Chill – 0

Po teście jeszcze trochę (już bez ochrony dłoni) wbijałem noże – nic się nie złożyło. 

Coś na koniec ? Dla mnie można sobie sprawdzić blokadę wykonując spinewhack. Nie ma natomiast co przesadzać i walić nożem we wszystko co popadnie, pamiętajmy, że jest to test (niezależnie od tego czy nóż się składa czy nie) który mocno obciąża blokadę i może prowadzić do jej uszkodzenia (szczególnie liner lock, frame lock czy compression lock). Jak walenie grzbietem noża w deskę ma się do jego realnego zastosowania ? Przykładem może być Kershaw Chill – to jeden z częściej używanych przeze mnie folderów, mam go od dawana, używałem go na różne sposoby, łącznie z wbijaniem, struganiem drewna, cięciem kartonów i nóż nigdy się nie złożył. Dodał bym jeszcze, że nigdy nie warto ufać nożowi składanemu w stu procentach. Wystarczy że coś dostanie się pomiędzy głownie i blokadę, nóż wygląda na zablokowany a taki nie jest - coś takiego zdarzyło mi się z większością popularnych blokad, włącznie z pancernym tri ad lockiem :)

3 komentarze:

  1. Fajny test :)
    Poza tym cieszy mnie fakt, że Gripek nie poddał się ani razu ;D

    OdpowiedzUsuń
  2. Jest jedna blokada, która nie ma prawa zawieść, niezależnie od zanieczyszczeń - to opinelowa ViroBlock :) Prosta(cka) i niezawodna, choć efekt WOW na poziomie błędu statystycznego ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Być może coś w tym jest, ale weź też pod uwagę, że Opinele mają bardzo delikatne głownie - ciężko w realnej sytuacji to sprawdzić. Samo wbijanie takie jak w tym teście z dużym prawdopodobieństwem pozbawiło by Opinela czubka. Ale fakt - rozwiązanie genialne w swojej prostocie :)

      Usuń